keskiviikko 14. tammikuuta 2015

Toomion TOP100-albumilista – Avauspuheenvuoro


Jostain syystä olen aina ollut kiinnostunut musiikista. Jopa fanaattisuuteen asti. Muistan tuhottomasti pieniä (monen mielestä hyvin turhia) asioita bändeistä, biiseistä, albumeista ja kaikesta musiikkiin liittyvästä. Kun olen kutakuinkin kolmasosan elämästäni elänyt, päätin että on aika listata musiikkia jotenkin. Sitä olen tehnyt nyt pari vuotta.

"Ehdottomasti tärkein vaikutin albumin sijoittumiselle ovat kuitenkin biisit."

Olen kuunnellut viimeisen vuoden aikana noin tuhat albumia. Se on aika paljon. Olen myös rankannut nämä minulle itselleni tärkeiden kriteerien mukaan. Kriteereistä tärkeimpinä tietysti biisit itsessään, mutta myös muita albumin laatuun vaikuttavia tekijöitä. Kansitaide, bändin musikaalisuus, tuotanto, soundit, albumin nimi, kokonaisuus ja legendaarisuus oman mittapuun mukaan. Ehdottomasti tärkein vaikutin albumin sijoittumiselle ovat kuitenkin biisit. Muilla ominaisuuksilla on vain pieni painoarvo suuntaan tai toiseen.

Olen yrittänyt arvioida musiikin ilman levyn painoarvoa tai menestystä omana aikanaan. Eli olisiko esimerkiksi Beatlesien The White Album niin hyvä, jos se olisi ilmestynyt viime vuonna? Tai olisiko Metallican Kill 'em All vielä parempi tämän päivän soundeilla? Makuasioita mutta mikäpä ei olisi.

Musiikkia olen kuunnellut laidasta laitaan. Suosituksia muilta (niitä tuli noin pari sataa albumia), musiikkia eri aikakausilta, muista listoista, eniten myyneistä, kulttijulkaisuista jne. Jazzista noiseen ja rapista teknoon, jopa iskelmää ja klassista. Vaikka moni luulee, että olen metallimies, oma luonnehdinta olisi enemmänkin musiikkimies. Joten listalta löytyy muutakin kuin metallia.

"Yritän siis kertoa ihmisille sadasta albumista, jotka mielestäni kannattaa kuunnella."

Koetan toimia jonkinlaisena valveutuneena seulana niin, ettei teidän tarvitsisi kuunnella huonoa musiikkia. Yritän siis kertoa ihmisille sadasta albumista, jotka mielestäni kannattaa kuunnella. Yritän kertoa myös sen miksi ne kannattaa kuunnella. Toivon, että moni antaisi niille mahdollisuuden tai löytäisi edes yhden levyn tai artistin, jota jatkossa voi kuunnella.

Kohta lähtee!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti