lauantai 17. helmikuuta 2018

Toomion TOP200-biisit - Avauspuheenvuoro

Nyt se on pitkään lupailtu lista valmis. Eipä se tuollainenkaan lista ihan ykskaks valmistu. Vajaa 600 kappaletta pääsi niin sanotulle kymppilistalle. Siinä sitä on melkoinen työmaa, kun pitäisi valita 200 parasta kappaletta. Minulle nimittäin kympin biisi on kympin biisi. Se on aika selkeästi parempi kuin ysin biisi.

Miten minä sitten kappaleita järjestin ja arvotin?  Sävellys on minulle ihan määräävä kriteeri. Hyvänä kakkosena tulevat sanat. Kaikissa kappaleissa ei ole sanoja, silloin pitää katsoa vähän muitakin ominaisuuksia.

Laulun ja soiton laatu on tärkeää, mutta eihän teknisyys ole pääasia. Siksi pitää miettiä niiden sopivuutta kappaleen genreen tai yleistunnelmaan. Sovitus ja tuotantokin määräävät aika reilusti, joku yksittäinen kitarasoundi saattaa parhaimmillaan tehdä teoksesta maailman parhaan. Joskus biisin tunnelma tai sen esittäminen asenteella nostavat sen kympin kipaleeksi. Toisinaan sen voi tehdä myös loistava nimi. Kertosäe on monessa kappaleessa täysin johtava elementti. Toisissa kappaleissa sellaista ei ole. Minulle toisaalta soolokin voi kohottaa kappaleen arvoa hyvinkin ylös.

Kuten albumilistalla jo totesin, niin vahvasti ovat kappaleetkin nostalgiakertoimen vaikutuksessa. Jos kappaleeseen liittyy joku tärkeä tai ikimuistoinen tapahtuma, voi se tehdä muille "paskasta biisistä" minulle hyvin tärkeän.

Eli täysin intuition perusteella tuo lista muotoutui. Listoissa olen kuitenkin perfektionisti, joten ne kappaleet ovat järjestyksessä. Ja tällä kertaa genrevalikoima on huomattavasti albumilistaa laajempi.

Kohta se siis lähtee. Tervetuloa mukaan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti